Ondernemers Schiermonnikoog: gast kan komen binnen de regels

Ondernemers Schiermonnikoog: gast kan komen binnen de regels

Bezoekers die op Schiermonnikoog kunnen verblijven binnen de coronamaatregelen, moeten zich weer welkom voelen om te komen.

Dit vinden de ondernemers op het eiland. De plaatselijke economie zucht zwaar onder het gebrek aan gasten. Dit terwijl er volgens de ondernemersvereniging binnen de huidige coronamaatregelen ruimte is om mensen te ontvangen.

Zo zouden bezitters van tweede huizen zich niet meer bezwaard moeten voelen om de overtocht te maken. Volgens voorzitter Remmelt Mulder van de ondernemersvereniging kan de Spar-supermarkt binnen de huidige afstandsregels vier tot vijf keer meer klanten aan dan er momenteel komen.

Supermarkt en veerboot kunnen meer mensen aan
Net als op de vaste wal geldt dat mensen verstandig moeten omgaan met de voorschriften. ,,Dus niet de kinderen meenemen naar de supermarkt om chips uit te zoeken, maar één persoon per gezelschap die de boodschappen doet.’’ Mocht er eens een rij ontstaan voor de Spar, dan is dat acceptabel, stelt Mulder. ,,Dat vindt iedereen elders in Nederland al doodnormaal.’’

Ook de veerboot van Wagenborg kan meer passagiers aan dan er deze weken gebruik van maken, aldus Mulder, ondanks het kleinere aantal afvaarten en het gebruik van slechts een derde van de capaciteit.

Op het eiland gaan hotels en appartementencomplexen langzaam maar zeker weer open, vertelt Mulder. ,,Daar was geen beperking voor, maar die zijn wel dichtgegaan.’’ Ook vakantiehuisjes worden mondjesmaat weer verhuurd. De verblijven passen binnen de geldende maatregelen, geeft hij aan. Er zou daarom niet meer opgeroepen moeten worden om niet te komen, stelt hij.

‘Wij leven van gastvrijheid’
De voorzitter wijst erop dat de beperkingen in Zeeland al versoepeld zijn. Dit zou wat hem betreft op de Waddeneilanden ook moeten gebeuren. De ondernemers op Schiermonnikoog zoeken naar een vorm om gezamenlijk op te trekken met de collega’s en gemeentebesturen van alle vijf eilanden.

In deze fase is het doel vooral om het sentiment onder potentiële gasten te veranderen. ,,Het gaat er simpelweg om dat je je niet bezwaard moet voelen om naar het eiland te komen als je aan de 1,5 meterregel kunt voldoen. Wij leven van gastvrijheid. Zonder toeristen geen supermarkt. Al is er maar een minieme mogelijkheid om mensen te ontvangen, dan moet je die aangrijpen.’’

Bron : Dagblad van het Noorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.